
SCHUIF AAN BIJ EEN
VRIJHEIDSMAALTIJD
Maar als je zo nieuwsgierig bent misschien vind je het dan wel leuk om zelf een maaltijd te organiseren. hieronder leggen we uit hoe je dat doet.
Anders vragen we nog heel even geduld van je.
BINNENKORT VIND JE HIER DE MAALTIJDEN BIJ JOU IN DE BUURT
EEN VRIJHEIDSMAALTIJD ORGANISEREN, WAT HOUDT DAT IN?
Bijzondere ontmoetingen aan de eettafel, de buurt dichterbij elkaar brengen en gesprekken over thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat; vrijheid, onvrijheid, wat betekent dat in jouw leven? Met een vrijheidsmaaltijd vergroot je je wereld. En organiseer je er één? Dan ben jij de aanjager van een nieuwe Haagse traditie. En dat brengt -naast eeuwige roem- heel veel dankbare stadsgenoten met zich mee!
%20kopie.png)
DIT WIL JE WETEN
Overweeg jij om in 2026 een Haagse vrijheidsmaaltijd te organiseren, maar wil je eerst even weten wat dit eigenlijk precies inhoudt? Pak dan onze handige handleiding van 2025 er even bij. Daar haal je alvast inspiratie uit en lees je wat de meest succesvolle ingrediënten zijn voor het organiseren van een geslaagde vrijheidsmaaltijd.
.png)
MELD JE AAN
Sta jij al in de startblokken om op 5 mei een maaltijd te organiseren? Meld je dan gauw bij ons aan. In aanmerking komen voor een financiële bijdrage? Maak een account aan op Vfonds.nl. Hier kun je een aanvraag indienen voor €350 of €1.000. Let op: Voor deze landelijke subsidieregeling geldt dat de regeling stopt wanneer het budget op is. Wees er dus snel bij.
_2.png)
SPREAD THE WORD
Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk Hagenaars kunt bereiken voor jouw maaltijd, helpen we je graag op weg met handige communicatie-uitingen. De toolkit voor 2026 is op dit moment in ontwikkeling. Hier vind je straks beeldmateriaal, kant en klare teksten en promotiemateriaal om jouw maaltijd bekend te maken.
De eerste stappen
Culturele menukaart
Wil je jouw maaltijd verrijken met een cultureel programma? Dan kun je hier bijvoorbeeld budget voor aanvragen via het Vfonds. Met onze Culturele Menukaart helpen we je graag aan een divers aanbod om uit te kiezen. Denk aan dans, muziek en spoken word van lokale performers. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het samenstellen van de menukaart van 2026. Alvast inspiratie opdoen? Dan kun je de menukaart van afgelopen 5 mei bekijken.
Wat krijg je van ons?
-
Materialen zoals posters, uitnodigingen, beeldiconen (duif), banners voor op de site én een manifest vol wervende tekst en uitleg die je kunt gebruiken.
-
Na aanmelding bij het Nationaal Comité kun je blikken soep, placemats en gesprekskaarten aanvragen.
-
Hulp, coaching en advies bij het bedenken van jouw maaltijd.
-
We connecten je graag aan andere clubs en organisaties.
-
We organiseren een kick of meeting begin 2026 waar je met alle mede organisatoren kennismaakt en inspiratie opdoet.
-
Een template om jouw Vrijheidsmaaltijd te promoten.
Wat organiseer je zelf?
-
De locatie
-
De vrijwilligers
-
De opzet van jouw maaltijd zoals tafels, banken en servies
-
De maaltijd: vraag gasten om zelf een gerechtje mee te nemen om te delen, serveer de (versgemaakte) Vrijheidssoep of maak een 3 gangen menu. Je kunt het zo groot of klein maken als je zelf wilt!
-
De gasten aan tafel. Nodig mensen uit aan tafel die elkaar nog niet kennen. Hoe informeer jij de mensen in je buurt?
-
Geef je maaltijd wat extra's met een optreden of gespreksstarters. Wij helpen je daar graag bij.
Handige tips!
Maaltijd organiseren gericht op jongeren? Lees de handige whitepaper vol tips en ervaringen van Madurodam Kinderfonds.
LAAT JE INSPIREREN
Iedereen mag en kan een Vrijheidsmaaltijd organiseren. Voor een grote groep mensen of samen met de buren. Thuis, in een park, op een gekke locatie en zo groot of klein als je zelf wilt.
Ben je benieuwd hoe je stadsgenoten dit hebben aangepakt? Kijk, vraag en laat je inspireren. Dit is jouw feestje.
Wil je een maaltijd organiseren in 2026 maar heb je hulp nodig, stuur ons dan een mailtje: communicatie@haagsevrijheidsmaaltijden.nl
We helpen graag!
04
AANSCHUIVEN
Sluit aan, ontmoet nieuwe gezichten en vier vrijheid met ons! Help people become familiar with the business and its offerings, creating a sense of connection and trust. Focus on what makes the business unique and how users can benefit from choosing it.








